In Edam is de eerste steen gelegd voor een Moskee. De dominee en de burgemeester waren er getuige van. Dus is het een goede zaak, anders waren ze wel thuisgebleven. Ik gun die Marokkanen hun gebedsruimte. Wonen in een koud land zonder een huis voor je eigen god is pas echt bedakken. Maar ik heb er wel gemengde gevoelens over. In de berichtgeving noemen ze hun moskee voortdurend een ‘gebedshuis’ om het woord moskee te vermijden. Als je vervolgens leest wat ze daar gaan doen verschilt dat echter niet van een gewone moskee. Ik was ook niet verbaasd toen ik las dat ze er lessen in Arabisch gingen geven. Wie dat wereldje kent, weet dat het betekent dat ze koranlessen gaan geven en kinderen leren de koran in het Arabisch op te zeggen. Allemaal dus vrij traditioneel.
Dat ‘Arabisch’ leren zit me een beetje dwars. Het wekt de indruk dat er liever wordt vermeden om gewoon te zeggen dat er koranlessen worden gegeven. Het wekt de schijn van onoprechtheid. Waarom zou een Marokkaan die Berbers spreekt en gewoonlijk een hekel heeft aan Arabieren anders Arabisch leren? Al een paar jaar ben ik een vlijtige islamstudent. Inmiddels ben ik zo ver dat ik begonnen ben met een boek over de islam in Europa. Eigenlijk wordt het een boek voor moslims. Ik probeer daar in uit te leggen wat er binnen de islam zou moeten veranderen om een godsdienst te worden die binnen de Europese cultuur past. Want als dat niet gebeurt krijgen we in de toekomst alleen maar nog grotere problemen dan er nu al zijn.
Als motto voor dat boek heb ik gekozen voor een uitspraak van de pas overleden theoloog E. Schillebeeckx. Die schreef: “Zelfs alle godsdiensten samen begrijpen nog maar een beetje van de grootheid van god”. Als je over zo’n uitspraak nadenkt, weet je dat een godsdienst bescheidenheid past. Een godsdienst heeft niet voor alles een oplossing en kan de wereld niet van alle narigheid redden. Als dat zo was, zou het na al die eeuwen al lang zijn gelukt. Maar uitgerekend de woorden ‘islam’ en bescheidenheid passen niet zo goed bij elkaar. De islam meent de enige universele godsdienst te zijn en ziet het als haar opdracht om de wereld islamitisch te maken. Dat is bijvoorbeeld de reden waarom islamitische landen de Universele Rechten van de Mens niet accepteren. In plaats daarvan hebben ze een eigen verklaring gemaakt die is aangepast aan de leer van de islam.
Nu hoeven we dat de moslims in Edam niet te verwijten, net zo min als je een katholiek alle uitspraken van het Vaticaan kunt verwijten. Maar het rechtvaardigt wel de vraag waar ze staan. Als we in onze gemeente een gezamenlijke toekomst hebben, is het goed om te weten wat we wel en niet delen. Ik ben daarom geïnteresseerd in wat ze in hun moskee onderwijzen. Worden de kinderen daar opgevoed met de superioriteit van de islam en de afwijzing van de West-Europese cultuur? Of wordt hen onderwezen dat staat en kerk gescheiden dienen te zijn, dat de openbare ruimte bij voorkeur neutraal moet blijven en dat een aantal islamitische regels moet worden aangepast om de islam in de cultuur van democratie en pluriformiteit te doen passen?
De formele leer van de islam is over deze zaken duidelijk. De islam (dus moslims) kan zich alleen maar tijdelijk aan een andere dan islamitische omgeving aanpassen. Moslimse woordvoerders zijn echter vaak onduidelijk. Bijvoorbeeld als ze koranlessen voor kinderen ‘Arabische’ les noemen. Of als ze zeggen dat de islam ‘vrede’ betekent, zonder er bij te vertellen dat er volgens de islamitische leer pas vrede bestaat ‘als de wereld van de islam is’.
Het was goed dat de burgemeester en de dominee bij de eerste steenlegging van de moskee waren. Maar ze moeten er heel vaak terugkeren om over dat soort dingen te praten zodat we geen ‘moslimse gemeente’ binnen de gemeente krijgen. Jihad, strijd voor de verbreiding van de islam; Dawa, bekeringsijver en het uitdragen van de islam; en Sharia, de rechtspraak van de islam, passen niet in de Europese cultuur. Verder zou er een regeling moeten komen voor gemengde huwelijke zoals de Nederlandse kerken dat samen hebben afgesproken. Dat is niet mijn conclusie, maar die van Bassam Tibi. De man is overtuigd moslim en heeft bijna veertig jaar als professor aan de universiteit van Göttingen over deze onderwerpen les gegeven en boeken geschreven. Zijn conclusie is dat we met een liberale islam verder kunnen, maar van een orthodoxe islam alleen maar problemen kunnen verwachten.
Ik ken genoeg moslims die het daar eens mee zijn. Maar binnen hun gemeenschap krijgen ze nog niet veel ruimte.
Peter Louter




Artikelen
door Doe Maar, op 23 januari 2010 @ 09:09 uur
Overigens ben ik ben je eens dat je van een orthodoxe islam alleen maar problemen kunt verwachten. Maar dat geldt voor elke orthodoxe godsdienst. Een kleine, eigen moskee staat daar helemaal los van…
door peter_louter, op 23 januari 2010 @ 10:57 uur
=Een kleine, eigen moskee staat daar helemaal los van…= Waarom zou dat zo zijn? Het is nogal van belang als daar de orthodoxe islam gepraktiseerd wordt.
Zie wat een van de meest eminente islamcritici daarover heeft te zeggen:
http://www.depers.nl/buitenland/110784/Islam-niet-als-geloof-behandelen.html
door Doe Maar, op 23 januari 2010 @ 14:55 uur
Ik probeer het alleen een beetje te relativeren; wie heeft jou verteld dat de arabische lessen (koranlessen) die daar gegeven worden, gelijk staan aan het praktiseren van de orthodoxe islam? Juist dat paniekvoetbal geeft zoveel onrust… met als gevolg dat met name jonge marrokaanse jongetjes zich erg af gaan zetten en wij, in reactie op hun gedrag, nog meer commentaar leveren. Het is een vicieuze cirkel die gevoed wordt door onbekendheid, angst, woede en gebrek aan respect.
Is het nou niet mogelijk om gewoon naast elkaar te leven en elkaar (lees; wederzijds) te respecteren? Dan zou er weinig aan de hand zijn. Want de orthodoxe stromingen zijn helemaal niet zo enorm van omvang…
Ik heb heel sterk het gevoel dat dat wederzijdse commentaar op elkaars overtuigingen en levenswijze beide kanten naar een meer extreme mening toe drijft… en dus alleen maar verder uit elkaar.
Juist dit soort stukjes dragen daaraan bij.
door peter_louter, op 23 januari 2010 @ 15:40 uur
Met een paar moslims in Nederland vormt dat geen enkel probleem. Maar de groep die een religie aanhangt die haaks staat op de normen en waarden van een pluriforme democratie, is tegenwoordig wel heel erg groot.
Chargerend zou je kunnen zeggen dat de orthodoxie alleen haar rechten kent in Nederland en slechts verplichtingen voelt tegenover de islam. Van wederzijdsheid is daarom nauwelijks sprake.
Google verder ook maar eens op ‘Arabische les en subsidie’. Dan zul je zien dat vaak koranlessen worden gesubsidieerd als Arabische les. Ik weet niet of dat hier het geval is.
Je vraagt je af: =Is het nou niet mogelijk om gewoon naast elkaar te leven en elkaar (lees; wederzijds) te respecteren?=
Wat mij betreft graag. Maar zonder de leer van de islam op moderne wijze te herinterpreteren gaan democratie en islam niet samen.
door Doe Maar, op 23 januari 2010 @ 22:20 uur
En is dat mediabeeld waar? Denk alleen maar aan het beeld dat in heel Nederland (in ieder geval naar we vermoeden) bestaat van Volendam en “de Volendammer”.
door conrad, op 24 januari 2010 @ 04:15 uur
Er zou gewoon “moslim-soap” op de nederlandse TV moeten komen waarin elke dag 1 uur de Koran wordt uitgelegd aan t nederlandse volk.Dan worden die lieve altijd humane nederlanders wakker en zien dat de moslims met een andere missie leven.
door pluk de dag, op 24 januari 2010 @ 09:04 uur
door peter_louter, op 24 januari 2010 @ 09:26 uur
= Ik denk dat de gemiddelde in de Nederland levende moslim veel gematigder is dan het beeld dat zo langzamerhand aan het ontstaan is.=
Daar heb je wel gelijk in denk ik.
Maar het lijkt me dat je je ook bewust moet zijn van het feit dat er een strijd gaande is om de hoofden en harten van de hier levende moslims. Niet alleen de herkomstlanden (Marokko en Turkije) doen hun best om de moslims hier aan zich te binden, ook de wahabitische (olielanden) en salafistische islam doen alles om de hier levende moslims voor de orthodoxe islam te behouden.
Vandaar dat ik ook zeg dat de dominee en de burgemeester zich niet alleen in moeten laten huren om een feestje luister bij te zetten, maar regelmatig in gesprek moeten blijven om moslims te overtuigen van het belang van een pluriforme democratie.
Die is nagenoeg een Nederlandse uitvinding en geboren uit de nood om mensen met verschillende overtuigingen toch te laten samenleven. Een uitvinding die overal in de wereld werkt, behalve in de islamitische landen.
Omgekeerd doen we zelf weinig om moslims te winnen voor de pluriforme democratie die het samenleven van mensen met verschillende ideeën bij uitstek mogelijk maakt. Er is ook weinig bereidheid om de internationale islam te attaqueren om zijn totalitaire ideeën.
Een PvdA-politicus is Ahmed Marcough kan ongestoord zijn gang gaan in het steunen van de salafistische islam.
Bassam Tibi, die ik al eerder noemde als liberale moslim zegt dat hij twee vijanden heeft. Op de eerste plaats de orthodoxe islam-ideologen. Op de tweede plaats echter, en dat geeft te denken, noemt hij het Westers relativisme dat te toegeeflijk is in de naam van tolerantie.
Tolerantie dient echter te eindigen waar het intolerantie ontmoet. En dat is bij de islam (en moslims) die zichzelf superieur acht en de westerse cultuur afwijst.
De gewone moslims die je noemt krijgen in onvoldoende mate onze steun om zich te bevrijden van de intolerante islam. We zien alleen maar toe bij met oliedollars gefinancierde activiteiten om hen apart te houden.
door Luc van den Berg, op 24 januari 2010 @ 13:36 uur
Volgens mij is het grooste moslimland van de wereld onze voormalige kolonie Indonesië. Hoewel ook daar fundamentalistische krachten aan het werk zijn heb ik toch het idee dat daar sprake is van een pluriforme democratie en een doorgaans milde vorm van godsdienstbeleving. M.a.w. In deze totaal andere cultuur (dan b.v. de Arabische) waar pas veel later de islam is geintroduceerd zijn er globaal andere spelregels en een andere mentaliteit als het gaat om de godsdienstbeleving. Om iets prozarisch te noemen: je kunt daar doorgaans zeer ontspannen een alcoholisch drankje drinken met de Indonesiers.
Andere godsdiensten hebben ook een plek in de samenleving (Hindoeisme, Boedisme en christelijke stromingen).
Heb je ook daar in verdiept?
Ik heb het idee dat het in westerse landen nu al of uiteindelijk ook aan de hand zal zijn. Hoe weet je zo goed dat ‘de moslims’ aan het doorslaan zijn naar het extremisme? En als het conservatieve geloof in opkomst is, is dat dan ook niet (al dan niet voro een deel?) het gevolg van de vlucht die mensen maken doordat de vinger de hele dag (negatief) naar hen wijst.
Deel trouwens de angst voor de extreme godsdienstbeleving in z’n algemeenheid. Godsdienstbeleving moet een indivduele keuze zijn zonder overtuigingsdrang.
Is het als theoretisch kenner in spé niet een idee dat je samen met de Edamse Stichting op weg naar de Toekomst hieover een bijeenkomst organiseert?
door Doe Maar, op 24 januari 2010 @ 16:01 uur
Gek genoeg komen daar, denk ik, steeds dezelfde mensen. Ben er zelf nog nooit geweest, het is echt een inschatting van mijn kant. Beste eens leuk om te bezoeken, denk ik.
door peter_louter, op 24 januari 2010 @ 16:24 uur
Islamisering is op dit ogenblik een wereldwijd proces en terugkijkend al rond 1980 aangekondigd door V.S. Naipaul in ‘Among the Believers’.
Goedsdienstvrijheid is inderdaad bedoeld als een individuele vrijheid en niet al collectieve vrijheid voor een religie. Ook de vrijheid om van religie te veranderen of religie achter je te laten behoort uitdrukkelijk tot die individuele vrijheid.
Ik ageer niet tegen moslims, verre van dat, ik ageer tegen de totalitaire opvatting van religie zoals die door de orthodoxe islam wordt uitgedragen.
In Nederland wordt ten onrechte daar geen stelling tegen genomen. Voornamelijk omdat het niet tolerant zou zijn. Maar tegen intolerantie kun je niet tolerant zijn.
Ahmed Marcough heeft nog niet lang geleden subsidie gevraagd om al Qaradawi hier een congres te laten toespreken. De subsidie heeft hij terecht niet gekregen. Maar er is niemand geweest die hem heeft gevraagd hoe hij het in zijn hoofd haalt om een van de meest beroemde islampredikers hier heen te halen die in woord en geschrift zich tegen de democratie keert. Maar hoeveel mensen, behalve moslims, weten wie dat is?
De bijeenkomsten laat ik graag aan de burgemeester, de dominee en Human Sunrise over
door Fred, op 24 januari 2010 @ 17:34 uur
“terzakekundigheid” niets meer of minder is dan ordinaire xenofobie. Ik kan u slechts een open oor, een open oog en een open hart toewensen. En misschien, in afwachting daarvan, een gesloten mond. Of ben ik nu te Boedhistisch ? Want het blijft de vraag of we als gemeenschap wel zitten te wachten op uw boze en bange bijdragen. Gelukkig zijn de bijdragen van anderen in dit topic ons tot steun en troost.
Tot ziens op de opening van ons gebedshuis.
door pluk de dag, op 24 januari 2010 @ 21:57 uur
door Barça, op 24 januari 2010 @ 22:18 uur
door Luc van den Berg, op 24 januari 2010 @ 22:43 uur
Heb zelf ooit enkele boeken gelezen over het soeffisme. Een stroming vanuit de islam die notabene in Nederland een eigen beweging kent met de oud minister van financien Witteveen (VVD) als jarenlange animator. Juist die beweging wil een band smeden tussen het oosten en het westen.
Heb de voorzitter van de St. op weg naar de Toekomst gevraagd of er gefinancierd is vanuit het buitenland. Volgens hem is dat niet het geval.
Jammer dat je je kennis alleen op internet wilt delen. Je zou je constructiever kunnen opstellen.
door conrad, op 25 januari 2010 @ 03:14 uur
door peter_louter, op 25 januari 2010 @ 10:01 uur
Ik reken een aantal moslims tot mijn beste vrienden.
Islamcritici beschimpen komt voort uit de moslimgemeenschappen en wordt graag overgenomen door autochtonen die menen dat moslims kost wat kost moeten worden beschermd. Meestal hanteren die een postmodernistisch en/of neo-marxistisch denkschema en zijn daarom vooral te vinden onder linkse mensen en progressieve christenen.
Bassam Tibi, die ik reeds eerder noemde, beschouwt dat soort mensen al het grootste beletsel voor hervorming van de othodoxe islam. Misschien iets om over na te denken.
door peter_louter, op 25 januari 2010 @ 10:20 uur
Ik ben best bereid mijn kennis breder te delen, maar de vorm die je voorstelde zie ik niet zo zitten. Ik zou bijvoorbeeld wel een prikkelende inleiding willen geven als opmaat voor een discussie in kleine groepjes moslims en niet-moslims.
De vraag over de financiering heb ik mezelf ook gesteld. Gezien de omvang van de Marokkaanse populatie lijkt het niet zo aannemelijk. De vraag is van belang omdat de aanwezigheid van een buitenlandse financierder consequenties heeft voor de opvatting van de islam die wordt uitgedragen. Maar alleen boekenonderzoek kan een antwoord geven op die vraag.
door Luc van den Berg, op 25 januari 2010 @ 10:35 uur
Dacht vanmorgen nog aan Iran. Extreem regime, maar er is zo langzamerhand een meerderheid die daar van af wil. Denk dat je een onderscheid moet maken tussen de extreme islam en moslims. Juist dan is het goed dat je in gesprek blijft met elkaar. Zoals het er nu steeds meer aan toegaat is het bijna onmogelijk om je als geboren moslim nog te verdedigen. De meeste moslims die naar nederland zijn gehaald kwamen niet met een map vol diploma’s. Ik kan me voorstellen dat je in deze tijd wegduikt in je eigen gemeenschap. Veel beter is het om contacten te leggen. Vanuit Edam weet ik dat die er op diverse niveaus lopen. Via de school, de vroegere Nohol, nu welzijn edam, sportverenigingen, de politiek en kerken. Dat lijkt me stukken gezonder op weg naar een gezamenlijke toekomst hier. Eigenlijk wat Peter zegt, maar dat zonder dat stigmatiserende vingertje.
door peter_louter, op 25 januari 2010 @ 11:16 uur
En vergis je niet in Iran.
Het religieuze klimaat in een land (vlg Amerika) wordt bepaald door het platteland waar de meeste inwoners huizen.
De stedelijke bevolking is door ontwikkeling en internationale contacten veel minder strikt religieus.
Welzijn Edam had de ambitie om contact te leggen met de allochtone bevolking van Edam. Een mislukt project als je het mij vraagt.
door Human Sunrise, op 25 januari 2010 @ 16:13 uur
Misschien is het zinvol als je een keer persoonlijk met Mohamed El Ouardiji in gesprek gaat over al je angsten rondom de kleinste ‘moskee’ van Nederland.
Als je daarmee klaar bent, ga dan ook in gesprek met de dominee van de grootste hallenkerk van Europa, de Grote Kerk, ds. Engele Wijnsma.
Organiseer dan ook nog even een brainstorm op de LOVE teevee met alle aanwezige Katholieke geestelijken binnen deze hele gemeente, o.a. pastoor Berga, pastoor Mandjes, pastoor Van der Hulst, pastoor Beemster en alle andere geestelijke voorgangers.
Schrijf na het op een rijtje zetten van alle spirituele wijsheden je stukje opnieuw.
Wij zetten alvast ingestraalde Champagne koud voor de opening van de Edamse Minimoskee.
The Crew
door peter_louter, op 25 januari 2010 @ 16:38 uur
Hier wat informatie over dat onderwerp: http://www.politicalislam.com/blog/bulletin-of-the-oppession-of-women-january-10-24-2010/
Champagne zal er wel niet worden geschonken bij de opening van een moskee, vrees ik.
Sorry, bij alle juichgeluiden die ik voorbij zag komen, leek een een wat meer kritische reactie wel op zijn plaats.
Ken je verder dat mopje over die priester die samen met een imam en een rabbijn een spirtituele bijeenkomst wilde organiseren?
door Human Sunrise, op 25 januari 2010 @ 22:52 uur
Zelfs door mannen met blond haar niet.
Ga nou eerst maar es met Mo een biertje drinken en met Engele een wijntje en laat je es bijspijkeren met wat vrolijkere gedachten over je medemens op deze Aarde.
We zijn beslist niet naief, we zien exact hetzelfde als jij, zijn wereldbewust, maar dat neemt niet weg dat we toch lekker hartstikke blij zijn dat Mo het voor elkaar heeft gekregen een eigen clubhuis te mogen bouwen voor mensen die hier 40 jaar geleden een hele fabriek draaiende hielden. En ze betalen hun clubhuis ook nog eens helemaal zelf.
De kanovereniging heeft ook een eigen clubhuis, de schietvereniging, de biljartclub, de gemeente, de sportclubs, de tennisvereniging, de watersportvereniging, het supportershome van FC VD, kortom: ieder z’n eigen kroeg, ieder z’n eigen kerk, ieder z’n eigen tempel, ieder z’n eigen thuis.
En? Hoe ziet jouw tempel eruit?
door peter_louter, op 26 januari 2010 @ 09:04 uur
Human Sunrise, je verweert je tegen iets dat ik nergens heb gezegd. ook heb ik nergens ook maar enig bezwaar gemaakt tegen het stichten van een moskee, zoals je lijkt te suggereren.
Het is dus de vraag of jij geen bevooroordeeld plaatje hebt van mijn tempel waarin Spinoza overigens een ereplaats heeft.
Hoe zit het trouwens: is het nu Arabische les of koranonderwijs
door Kees Nardoes, op 26 januari 2010 @ 09:07 uur
Overigens, wat betreft Peter die dan even met alle lokale geestelijken moet praten om zo van z’n angsten af te komen, wat heeft dat voor nut? Ik heb het idee dat we lokaal geen geloofsproblemen hebben (kan het fout hebben, verdiep me er niet helemaal in), maar deze geestelijken zijn nou ook weer niet representatief voor de groep die wel problemen veroorzaken.
door resistencia, op 26 januari 2010 @ 20:03 uur
door Kees Nardoes, op 26 januari 2010 @ 20:11 uur
door Barça, op 26 januari 2010 @ 20:33 uur
door Doe Maar, op 26 januari 2010 @ 21:05 uur
Zou dat nou een hele grote schok voor je zijn?
door Barça, op 26 januari 2010 @ 22:16 uur
door Doe Maar, op 27 januari 2010 @ 07:41 uur
door Human Sunrise, op 27 januari 2010 @ 13:35 uur
Dus toch maar liever een Amsterdams biertje met Edamse Mo.
En als wat voor onderwijs vanuit wat voor traditie dan ook leidt tot meer innerlijke beschaving en fatsoen, dan leer ik graag alles van anderen die daarin een voorbeeld stellen.
Kwestie van goed kiezen wat je (af)leren wilt.
door peter_louter, op 27 januari 2010 @ 13:54 uur
Two wrongs, don’t make a right.
Zullen we dus maar zowel de islamitische onderdrukking van vrouwen en de manipulatie van de consument (’t zijn wel appeltjes en peertjes, hoor!) veroordelen.
Is het nu Arabische les of Koranonderwijs? Je beantwoordt de vraag niet, je ontwijkt hem, dus neem ik aan dat je het antwoord kent.
Ik heb al eerder gezegd dat het mij interesseert wat daar wordt onderwezen. Als dat de orthodoxe islam is, valt er nog heel wat missiewerk voor jou, de burgemeester en de dominee te verrichten.
De orthodoxe leer van de islam staat immers op zeer gespannen voet met het toppunt van beschaving: de pluriformiteit die door de democratie wordt gegarandeerd.
Enig idee hoe het de christenen in Gaza vergaat?, als we het dan toch over beschaving hebben.
Niet dat in dat opzicht de moslimse Edammers ook maar iets valt te verwijten, maar het laat wel zien hoe de orthodoxie in andere omstandigheden zijn uitwerking krijgt.
Voorts: heb je enig idee in welke mate binnen de Edamse moslimgemeenschap informeel de sharia wordt gevolgd voor zo ver het familierecht betreft? Zou je moeten weten!
door Smoegel, op 27 januari 2010 @ 14:00 uur
a.k.a.
tot je middel in begraven in de grond en dan word dood gegooid met stenen.
door Doe Maar, op 27 januari 2010 @ 14:36 uur
door peter_louter, op 27 januari 2010 @ 15:14 uur
Daarom is de opmerking van Doe Maar (even nadenken) zo leuk!
door Fred, op 27 januari 2010 @ 16:33 uur
Misschien hier eens uitleggen wat je hiermee (al die stukjes en reacties vol zogenaamde wijsheid en lukrake argumenten) wilt bereiken ? Bewijzen ? Oplossen ?
Behalve dan wij-zij-denken/buitenland(er)angst en hypocriete eenzijdigheid. Het zoeken is naar oplossingen waar iedereen wat mee kan, niet alleen zij die denken het (christelijke) gelijk aan hun zijde te hebben.
Sneu: zo’n sneeuwpop in de dooi.
door Smoegel, op 27 januari 2010 @ 16:49 uur
door resistencia, op 27 januari 2010 @ 18:05 uur
door Doe Maar, op 27 januari 2010 @ 18:39 uur
door peter_louter, op 27 januari 2010 @ 19:31 uur
Ik hou er niet van als koranles ‘Arabische les’ wordt genoemd. En ik hou er ook niet van om voor xenofoob of islamofoob uitgemaakt te worden door iemand die kennelijk op rood springt als hij islamkritiek voorbij ziet komen.
Iemand die meent te moeten appeleren aan schuldgevoel over wij-zij denken. Beste Fred, dat leeft vooral in moslimkringen.
Vanuit de leer van de orthodoxe islam zijn jij en ik een soort tweedehandsmensen, of ben jij inmiddels moslim geworden? Ah, dan ben je superieur aan mij en mag je dat allemaal zeggen en moet ik mijn mond houden.
Als je in bepaalde delen van Edam woont is ‘horen, zien en zwijgen’ raadzaam als je nog een deel van leven wilt hebben.
Ik zie helemaal niks in zwijgen of bedekken met de mantel der liefde. Wie dat doet neemt de ander niet serieus en behandelt hem ook niet met respect. Zo woekeren problemen maar voort met zachte heelmeesters.
door Fred, op 27 januari 2010 @ 20:41 uur
Ik spring niet op rood bij kritiek. Er moeten alleen blijkbaar mensen zijn die de stukjes van meneer Louter op hun werkelijke waarde kunnen inschatten. Geloof me: dat kan ik. Maar al te helaas.
Een mooie gebedsruimte voor Evodammers. Zijn dat jouw “voortwoekerende” problemen ? “horen zien en zwijgen” in “bepaalde delen van Edam” omdat er - letterlijk en figuurlijk - geen ruimte in Volendam is voor dit soort goede en logische ontwikkelingen ? Tendentieus zonder grenzen.
Behalve dan wij-zij-denken/buitenland(er)angst, hypocriete eenzijdigheid en de boodschapper de schuld geven. De reden van je vuilspuiterij is duidelijk maar, wat is het nut van je stukjes ? Leg dát nou eens uit, i.p.v. steeds met het vingertje te wijzen. Aan onderbuikgevoelens appeleren ? Meer kan ik er niet van maken. Misschien stoppen met zulkse valsige stukkies die geen enkel positief doel dienen.
Of toegeven dat je wel degelijk xenofoob en islamofoob bent. Meer smaken zijn er hier niet.
Pim had het al over “no-go-aerea’s” Pim-complex ?
door Human Sunrise, op 27 januari 2010 @ 21:48 uur
Tijd voor een Cursus in Wonderen!
door Human Sunrise, op 27 januari 2010 @ 21:54 uur
Wordt je wereldwijs van.
Vraag is wat je met al die multicultikennis gaat doen.
door Doe Maar, op 27 januari 2010 @ 22:31 uur
Ik zie helemaal niks in zwijgen of bedekken met de mantel der liefde.”
Peter, begrijp me heel goed. Ik zie net als jij helemaal niets in zwijgen of bedekken met de mantel der liefde… Maar hoe weet jij zo goed hoe het bij ons in de wijk is???
Ik woon namelijk al een jaartje of 20 in die betreffende wijk in Edam. Mijn directe buren zijn Marokkaans. Ook ik heb mijn spiegel wel eens van mijn auto gebroken gevonden, toen ik twee jonge Marokkaanse knulletjes van mijn schutting af stuurde. En ik ben meer dan één keer uitgescholden voor hoer en k*twijf, door de buurkindertjes van een paar turven hoog. Toch kan ik over het algemeen niet zeggen dat ik het idee heb dat ik moet zwijgen. Sterker nog, ik trek regelmatig mijn mond open als iets me niet aanstaat. Bang ben ik zeker niet. En ja, er lopen hier aardig wat opgeschoten, puberende en zeer vervelende Marokkaanse knulletjes rond, met een uiterst arrogante en neerbuigende houding. Zeker naar vrouwen.
Maar als ze ouder worden, verdwijnt over het algemeen die houding weer…
Dat er een aantal van die knulletjes rondlopen, die zeker dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen, wil voor mij niet zeggen dat de moslimgemeente hier geen gebedsruimte mag hebben. Dat staat voor mij echt volkomen los van elkaar.
door peter_louter, op 28 januari 2010 @ 01:05 uur
Fred, je speelt zo te zien graag op de man. Dat is typisch voor mensen die geen argumenten hebben. Voor een serieuze discussie lijk je me dan ook geen goede kandidaat te zijn.
Waarom kan er toch niet gewoon open en eerlijk over dit soort problemen worden gepraat. Waarom springen er bij kritische vragen of kritische opmerkingen toch altijd weer van die krampachtige types in je nek die je van xenofobie, islamofobie en van andere enge dingen beschuldigen. Moet de deksel er op blijven?
Human S. Two wrongs don’t make a right, had ik toch eerder gezegd. Waarom kom je dan weer terug met zo’n vergelijking.
Ik ga niets ontkennen, de vraag is dan ook waarom jij dat wel zou doen.
En is het nou Arabische les of koranonderwijs? Of moet je het nog navragen. Voor een echt serieus gesprek lijk je me ook al geen goede kandidaat.
Doe Maar, met jou lijkt een gesprek wel mogelijk. Ik ben geen vreemde in Jeruzalem om het zo maar eens te zeggen, maar als jij daar al twintig jaar woont, weet je nog heel wat meer dan ik. Kennelijk ben je zo’n rondborstig moedig type die het kaas niet van haar brood laat eten. Maar dat is lang niet iedereen daar en dat geldt voor moslims en niet-moslims. Er zijn ook aardig wat mensen die daar weg willen. Dat zal je ook bekend zijn.
Ik gun die mensen hun moskee. Dat staat in mijn Kladblok en ik meen dat ook.
Ik vind het alleen lullig dat koranonderwijs ‘Arabische les’ wordt genoemd en iemand als ik begint zich dan af te vragen waarom dat zo wordt gepresenteerd.
Niet voor niets vraag ik me ook af welke opvatting van de islam daar wordt aangehangen en onderwezen.
De integratieproblematiek houdt voor een deel verband met opvattingen van de islam. Daarom is die vraag van belang.
Laat ik maar eindigen met de opmerking dat de goede moslims onder de slechte (criminele en orthodoxe) lijden. Ze verdienen daarom onze steun.
Het is ook niet slim om met vertegenwoordigers van de gemeenschap te werken. Als je het vertrouwen hebt van de ‘man in de straat’ krijg je vanzelf de dingen te horen die voor het beleid wel van belang zijn.
Als je daar aan wilt werken heb je mijn onvoorwaardelijke steun.
door Fred, op 28 januari 2010 @ 11:50 uur
Nu nog een nieuw stukje in de media. Om bovenstaande te rectificeren. En de verkeerde indruk die je eerste stukje wekte weg te nemen. Ik denk even mee over de inhoud:
Nee, het is een gebedshuis en geen moskee. Ja, daar zijn we allemaal blij mee (en betrokkenen trots op). Ja, we vinden het heel leuk dat hier in onze gemeenschap dit allemaal kan. Sorry, ik heb teveel algemeenheden en vooroordelen over de Islam geroepen. Sorry, ik heb mij laten leiden door angst en onwetendheid en onderbuikgevoelens en stemmingmakerij. En wat de inhoud van die ‘les” dan is of welke andere activiteiten er zullen zijn; daar heb ik alle vertrouwen in.
Ja, ik ga daar eens langs en zal geen gelegenheid onbenut laten om contacten te leggen, mee te helpen en openheid te bevorderen. Oh, en misschien kunt ook u een kleine bescheiden financiele bijdrage leveren. Niet om hoeveel maar om het gebaar.
Maar iemand die een boek over de Islam gaat schrijven om “ze” te vertellen wat “ze” moeten denken….kweenie hoor……die heeft misschien nog een lang en kronkelig padje te gaan.
En als het gaat om De Singelwijk in het algemeen of de problemen daar in het bijzonder meld ik me wéér aan. Want die zijn er vast. Maar het verband met Marokkaan zijn of een ander respectabel geloof te hebben dan de gemiddelde kaaskop of palingprakker moesten we maar eens loslaten. Toch ?
Ga je daarna weer je eigen stukjes schrijven ?
Fred
door peter_louter, op 28 januari 2010 @ 12:24 uur
en het is natuurlijk ook geen koranles maar ‘Arabische les’
Fred, heb jij je hele leven al appels voor citroenen verkocht?
ook in je minder op de man spelende aanpak ben je nog weinig overtuigend.
‘Gebedshuis’ en ‘Arabische les’ moeten we maar een aan de reclamecodecomissie voorleggen met de vraag of de term de lading dekt.
Het gebruik van die termen wijst wat mij betreft op een slechte start.
door Doe Maar, op 28 januari 2010 @ 13:03 uur
Ik ga er altijd maar van uit dat je met een open kijk het beste resultaat bereikt. Over mijn lichamelijke kenmerken ga ik het hier niet hebben…
En nou juist het onderdeel dat de goeien onder de kwaden lijden… daar probeer ik dan maar wat aandacht voor te krijgen!
door Fred, op 28 januari 2010 @ 15:40 uur
Her-schrijf en rectificeer. Drinken we d’r een biertje op en klaar.
door peter_louter, op 28 januari 2010 @ 16:22 uur
Fred, als je me wil inhuren als propagandist en tekstschrijver kost dat geld.
door Nick Neem, op 28 januari 2010 @ 16:56 uur
door Sweet Jane, op 28 januari 2010 @ 17:02 uur
Floris van den Berg, bestuurslid van vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte. Meneer is atheïst, humanist en onbedoeld nog best een humorist ook. Hij was het enige hoogtepuntje van een hele avond lullen over multiculti bij de NPS gisteravond, en dit fragment willen we u toch niet onthouden. “Voor religie moet je geen respect hebben. Een arts heeft toch ook geen respect voor de ziektes die hij behandelt”. Oehoeh, kijk die meisjes met hoofddoekjes kijken dan. Stopwoordje voor als het moeilijk werd omdat het over vrouwenbesnijdenis en andere islamuitwassen ging: ‘dat is een andere discussie’. Check hier dat 5 minuten aan hoogtepunt. Religie is een hobby. Dat is prima maar val anderen er niet mee lastig. Copyright Geenstijl vandaag::
http://www.dumpert.nl/mediabase/806871/dca1f311/al_het_geloof_moet_dood.html
door resistencia, op 28 januari 2010 @ 18:07 uur
door Barça, op 28 januari 2010 @ 18:58 uur
door Sweet Jane, op 28 januari 2010 @ 19:47 uur
door Fred, op 29 januari 2010 @ 01:06 uur
Ik heb vanavond bij “uitzending gemist” het hele programma “Bimbo’s en Boerka’s” bekeken.
Ofschoon mijn dokter mij uitdrukkelijk heeft verboden naar Jeroen Pouw te kijken, toch: petje af.
Het is een hele zit (120 minuten) maar Sweet Janes Dumpert-samenvatting was echt te selectief. Deze discussie is heel passend bij dit topic. http://www.uitzendinggemist.nl
Volgens mij komt het allemaal weer helemaal goed met Nederland.
door Kees Nardoes, op 29 januari 2010 @ 09:03 uur
door peter_louter, op 29 januari 2010 @ 09:42 uur
Meer informatie hierover: http://www.centerforinquiry.net/
door Sweet Jane, op 29 januari 2010 @ 16:33 uur
door Doe Maar, op 29 januari 2010 @ 16:38 uur
En dan heb ik geen idee of er wat nuttigs gezegd is, in die andere 2 uur. Om de doodeenvoudige reden dat ik me er niet in verdiept heb. Maar voor bovenstaande conclusie heb ik geen glazen bol nodig
door Sweet Jane, op 29 januari 2010 @ 16:44 uur
En in die andere 2 uur is er helemaal niets gezegd, behalve extreem slapgelul over geloof van allerlei afkomst.
door Doe Maar, op 29 januari 2010 @ 16:49 uur
Ik zie de “oplossingen” (voor zover die er zijn) alleen anders dan jij
door Sweet Jane, op 29 januari 2010 @ 18:35 uur
Meer woorden moet je er niet aan vuil maken!
door Karin, op 29 januari 2010 @ 18:47 uur
Waarom zou Jij alles willen bepalen?
door Doe Maar, op 29 januari 2010 @ 18:56 uur
door Sweet Jane, op 29 januari 2010 @ 19:14 uur
door Doe Maar, op 29 januari 2010 @ 19:31 uur
Maar ik wilde toch even aangeven dat je wel een goeie reden aandroeg om mensen zich wat minder op te laten winden.
door Human Sunrise, op 29 januari 2010 @ 21:16 uur
Nieuwsgierige mensen lezen alles, nemen alles waar, leren wat ze leren willen, schaven hun innerlijk bij tot blije en goede mensen, nemen daar zelf de verantwoordig voor en wat Peter Louter allemaal vindt mag hij helemaal voor zichzelf houden.
Niet constructief.
Dag oor!
Snaartje
door oster, op 29 januari 2010 @ 23:27 uur
Kritiek op een religie (en kritiek in ‘t algemeen) is altijd constructief omdat het mensen tot nadenken dwingt, of je er nou tegen bent of niet. Je slaat dus de plank mis.
Overigens vind ik de vergelijking die je maakt met de Thora en de Koran ook niet bepaald origineel en constructief. Je zet mensen die kritiek hebben op een religie in het ‘fascisten’ en ‘nazisten’ hoekje. Want dat is natuurlijk het gevoel dat je wil oproepen met die zin. ‘Kijk eens wat Hitler heeft gedaan in WO2 en kijk eens wat jij aan het doen bent’, is dus eigenlijk een parafrase van jouw woorden. Geen spiegel voorhouden maar een indirecte insinuatie.
door Doe Maar, op 29 januari 2010 @ 23:33 uur
door oster, op 29 januari 2010 @ 23:53 uur
Als je doelt op kritiek in het algemeen ben ik het nog steeds niet met je eens. Kritiek is per definitie nodig, onderbouwd of niet, om een goede maatschappelijke discussie op gang te houden. Ik ben dus ook een fervent voorstander van de vrijheid van meningsuiting en ik keur elke bekrompenheid rondom bepaalde controversiële uitspraken af in de zin dat iedereen vrij is om te zeggen wat hij/zij wil.
Maar om inhoudelijk op het argument in te gaan; je veroordeelt geen groep mensen als je pleit voor een hervorming binnen de Islam. Dit is naar mijn mening namelijk in het voordeel van de moslims zelf, ook al zullen vele cultuurrelativisten dat niet toegeven.
Ik denk juist dat moslims zich beledigd moeten voelen als enkele semi-intellectuele (progressieve) regenten gaan beweren dat moslims hulp nodig hebben om zich te verweren tegen kritiek en er gesproken wordt alsof ‘de moslim’ een zielig hoopje mens is die niet voor zichzelf op kan komen. Dat gaat er bij mij niet in.
door Doe Maar, op 30 januari 2010 @ 00:08 uur
Ik mag hopen dat ik “de moslim” (wie dat dan ook weze moge) niet benader als een zielig hoopje mens. Zou niet weten waarom ze niet voor zichzelf kunnen spreken. Maar ja, dat doen ze hier niet… En die mensen die hier menen van alles te moeten roepen over een gebedshuis, waar ze hoogstwaarschijnlijk geen last van zullen hebben en waaraan ze niet eens mee hoeven te betalen, maar dat ze wel per onmiddelijk in verband brengen met allerlei extremiteiten, die probeer ik een beetje te laten relativeren…
Waarschijnlijk kan ik beter proberen zelf af te studeren in de wiskunde… ook een onbegonnen missie
door pluk de dag, op 30 januari 2010 @ 08:44 uur
door peter_louter, op 30 januari 2010 @ 12:08 uur
Persoonlijk vind ik de orthodoxe (wahabitische en salafistische) islam geen goed nieuws. Niet voor Nederlanders en niet voor moslims zelf.
De vraag hoe je daar mee moet omgaan is in Nederland vooral een gepolariseerde discussie onder autochtonen.
Het is het in Nederland overwegende ‘anti-liberaal-links’ dat vragen en kritiek uit de weg gaat door het te demoniseren. Ongewild, althans dat neem ik aan, beschermen ze daarmee ook de orthodoxe islam.
In Frankrijk waar het ‘anti-totalitair-links’ nog sterk is, heb je dan ook een ander soort discussie en die richt zich met name op de totalitaire tendenzen in de formele leer van de orthodoxe islam.
In Nederland zouden we wel wat meer van dat ‘anti-totalitair-links’ kunnen gebruiken. Anders dan in Frankrijk hebben we geen bekende Nederlanders die deze traditie goed kunnen verwoorden.
‘Anti-totalitair-links’ richt zich op alle totalitaire tendenzen, zonder onderscheid.
‘Anti-liberaal-links’, waartoe ik ook veel christenen reken, richt zich vooral op slachtofferschap vanuit een globaal neo-marxistisch denkmodel.
Ik acht het aan hen te wijten dat er in Nederland een migrantencultuur is ontstaan waar we veel problemen mee hebben en de ongewenste groei van de orthodoxe islam is daar een onderdeel van.
‘Pluk de dag’ die naar Sri Lanka verwijst, had ook naar Indonesié kunnen verwijzen. Het succesvolle samenlevingsmodel van de vijf sterren (Pentasjila) wordt daar tegenwoordig ernstig bedreigd door de steeds agressiever wordende orthodoxe islam, zoals bijvoorbeeld afgelopen jaar tijdens de ‘ramadan’is gebleken.
door Fred, op 30 januari 2010 @ 12:25 uur
Als u nou eens, net als vele anderen, een bescheiden maar welgemeende bijdrage stort op het rekeningnummer van “Op Weg Naar De Toekomst” ? En net als wij u voorneemt aanwezig te zijn bij de opening ? Niet omdat u het er allemaal mee eens bent maar om het gebaar ? Als tegenhanger voor de blinde angstzaaierij en xenofobische etikettenplakkerij ? Dan heeft het allemaal toch nog zin gehad. Is het wachten alleen nog maar op de rectificatie in/van uw stukkies.
Ik sluit af én me aan bij Human Sunrise:
Tijd voor een Cursus in Wonderen!
door peter_louter, op 30 januari 2010 @ 12:55 uur
Als je dat niet kan, hoef je ook niet te rekenen op mijn bijdrage waarvan ik niet weet voor welke strevingen dat uiteindelijk wordt aangewend.
Maar ik snap je nu wel. Je bent gewoon boos omdat je denkt dat mij kladblokje gelezen kan worden als sabotage van jullie christelijk sponsorplannetje voor een moskee.
Daar gaat je tegeltje met de naam Fred er op
Ik ga ook een gironummer openen voor: Red moslims van de orthodoxe islam. Kan ik rekenen op je bijdrage?
door Kees Nardoes, op 30 januari 2010 @ 18:35 uur
Sorry hoor, maar ik heb Peter’s reacties nog eens nagelezen, maar buiten enkele vragen over hoe “het” nou zit, lees ik geen blinde angstzaaierij of xenofobische etikettenplakkerij.
door pluk de dag, op 30 januari 2010 @ 19:43 uur
door pluk de dag, op 30 januari 2010 @ 19:59 uur
xenofobische, etikettenplakkerij , orthodoxe islam. , wederzijdsheid, constructiefglobaal neo-marxistisch denkmodel. anti-liberaal-links’ ‘anti-totalitair-links’ orthodoxe (wahabitische en salafistische) islam . Dit is zomaar even een greep uit de woorden die worden gebruikt. Ik heb t gevoel dat als mensen denken dat ze ergens verstand van hebben dat ook moeten onderbouwen met zo moeilijk mogelijk geschreven woorden om hun standpunt duidelijk te maken. Ik leerde van Hou t simpel dan blijft t leuk
door Karin, op 31 januari 2010 @ 18:18 uur
Laat mensen, laat ze vrij en.. vrijheid komt
door Fred, op 31 januari 2010 @ 19:34 uur
En omgekeerd.
Dus als je het hebt over vrijheid in de zin van blij, respectvol, positief, creatief, open, eerlijk, kansengevend, constructief en solidair……….sluit ik me graag bij je stelling aan.
door Human Sunrise, op 1 februari 2010 @ 19:29 uur
Luf&Pies
door peter_louter, op 2 februari 2010 @ 10:06 uur
Ik wil nog steeds uit jouw mond horen of het nu koranles of Arabische les is.
Vertrouwen gedijt in transparantie
door Doe Maar, op 2 februari 2010 @ 10:13 uur
door Fred, op 2 februari 2010 @ 10:17 uur
door peter_louter, op 2 februari 2010 @ 11:14 uur
‘De strijd om de moslimjongeren’
Een strijd die mij aan het hart gaat, maar die door het gros van onze moslimgemeenschap niet als zodanig wordt (h)erkend, is de strijd om de moslimjongeren. Je zou het conflict kunnen omschrijven als een onderhuids getouwtrek, met aan het hoofd van de tegenpartij een machtig kartel van rechtse elementen. Dit kartel richt zich op een slinkse wijze op onze kinderen, terwijl wij moslims ons blind staren op de futiele zaken die zij ons als lokspijs voor de voeten werpen. Wij richten ons op de filmische werken van Wilders en de Tamagotchi van Afsin Elian - Ehsan Jami - (laat hem alsjeblieft verhongeren, of reset hem op z’n minst!) terwijl zij zich focussen op de strijd die er wérkelijk toe doet: de strijd om de religieuze identiteit van ons nageslacht. Zullen onze kinderen de vaandeldragers van de Islam zijn, of zullen zij wegzakken in het moeras dat atheïsme heet?
De poorten die mogelijkerwijs naar de Islam leiden worden, bijna heimelijk, één voor één gesloten. Zo wordt de opkomst van het islamitische onderwijs, hét alternatief voor het openbare en het christelijke onderricht, in de kiem gesmoord. Voor het eerst sinds de opkomst van het islamitische onderwijs is het aantal leerlingen met 5% gedaald (schooljaar 2006/2007). Van binnen uit wordt de integriteit van het islamitische onderwijs door de frauderende hyena’s van de eerste generatie (Marokkanen) aangetast. Buiten de scholen staan batterijen van statige schoolinspecteurs opgesteld die het gehele onderwijssysteem van het nog prille islamitische onderricht binnenste buiten willen keren. Alsof het Nederlandse onderwijs wat voorstelt. Jarenlange onderwijshervormingen1 naar het evenbeeld van de natte dromen van de naar roem smachtende onderwijsministers hebben slechts tot een didactische miskraam geleid. Kind van de rekening zijn de Pabo-studenten die niet eens in staat zijn een groep acht rekentoets met een voldoende af te ronden. Nederland kennisland? Maak dat de kat maar wijs!
In televisieland gaat de NMO (die tot voor kort als de Nederlandse Munafiq2 Omroep werd beschouwd) ten onder aan sektarisch geweld. Er zou een conservatieve stroom zijn die à la Musharraf een coupe heeft gepleegd. De afvallige alevieten zijn het bestuur uitgezet, de samenwerking met de Joodse Omroep is beëindigd. Mijns inziens heeft deze vanuit het rechtse vlak geïnstrueerde lastercampagne slechts als doel het toch al mistroostige moslimuurtje van de buis te halen. De NMO is met haar onsmakelijke programmaring immers nog nooit serieus genomen. Hoewel de programma’s klaarblijkelijk wel voor dé televisieminnende moslim bedoeld zijn, hebben de moslims zelf - hoe kan ook anders - niet veel in de melk te brokkelen. Van bovenaf is reeds bepaald dat het moslimuurtje ‘taboedoorbrekend’ en zedenbedervend moet zijn (lees: geëpileerde Iranese jongetjes komen ons over hun knapenliefde uitweiden). Lang leve de satellietschotel!
Verder is een huwelijkspartner of een imam uit het land van herkomst halen behalve ongewenst, ook haast een onmogelijke opgave3 geworden. De waarachtige4 islam importeren? Dat kan niet meer. We krijgen nu Hogeschoolimams aangeleverd, goeie seculiere staatsimams die ons uitleggen hoe je een condoom moet omdoen. Vers van de pers. Zó uit de baarmoeder van de Grootmeester der Kruiperigheid5.
Alleenstaande islamitische moeders worden door het CWI en andere werkorganisaties gedwongen om samen met vunzige bierbuikmannen (u weet wel, die met die afgezakte broeken) achter de lopende band te gaan staan, waardoor zij hun ouderlijke taken niet meer naar behoren kunnen vervullen. Hun kwetsbare moslimkroost wordt door een kinderdagverblijf genaamd ‘Het blije Darwinneke’6 geronseld. Daar worden hun de beginselen van het judea-kapitalisme en de evolutietheorie bijgebracht. In de middagpauze krijgen ze van ene Truus of Angelique stiekem varkensworst en alcoholbonbons te eten.
Andere zorgwekkende ontwikkelingen zijn de inperkingen van de bouw van nieuwe moskeeën, de (ver)bouwvergunningen voor islamitische instellingen die slechts mondjesmaat worden verstrekt, de stimulering van de oprichting van culturele en tweedracht zaaiende stichtingen en de stimulatie van een alternatieve polderislam met Ahmed Marcouch als pionier (een huichelaar die zijn huichelarij zelfs in de openbaarheid praktiseert). Dit is niets anders dan een zorgvuldig geplande langetermijnstrategie om Nederland islamvrij te krijgen.
De vraag die wij nu aan onszelf moeten stellen is de volgende. Is ons nageslacht over vijftig jaar geassimileerd en volledig tot het ongeloof vervallen, of worden wij op tijd wakker en investeren wij in onze jeugd opdat zij niet verloren gaat? Wij hebben nog enkele troeven in handen. Wij zijn nog altijd de opvoeders, de voogden en de ouders van de moslimkinderen. Als de aanbidding van Allah wordt verkwanseld, dan is er slechts één wie wij daarvoor verantwoordelijk kunnen houden. Onszelf. Vecht daarom tegen de apathie van onze gemeenschap. Vecht voor ons recht op het eigen islamitische onderricht. Vecht voor de stichtingen die de verspreiding van islamitische kennis mogelijk maken. Vecht voor de islamitische kinderdagverblijven, en investeer in de (op)bouw van moskeeën, Islamitische verenigingen en subsidieloze moslimbelangenorganisaties.
Vergeet niet dat onze vijanden de rivier die de Islam heet proberen droog te leggen. Door de aanwezige bronnen aan te pakken hebben zij de hoop dat de rivier van het monotheïsme uiteindelijk op zal drogen. Maar de Islam is een rivier wiens vertakkingen de aderen van onze gemeenschap zijn, en wiens genade de harten van de gelovigen tot leven brengt zoals de regen een droge woestijn tot leven kan brengen. De Islam is een rivier die stroomt bij de Gratie Gods: ontspringend in de hemelen, waar geen mensenhand kan komen.
Abdelhakim
(Deze column is verschenen in het islamitische maandblad Wij Moslims, het blad waar ik een maandelijkse column voor schrijf)
1. De opkomst van het studiehuis, Tweede Fase, het VMBO etc.
2. Nederlandse Hypocrieten Omroep (Nep Moslim Omroep mag ook). Ik ben benieuwd of het nieuwe bestuur de nodige (media)ruimte zal krijgen om een voor de moslims bevredigend islamitisch beleid te voeren
3. De kersverse bruid of bruidegom kan in ieder geval niet meer op een permanente verblijfsvergunning (of de Nederlandse nationaliteit) rekenen. Althans, niet voordat hij of zij de inburgeringcursus (lees: ‘ontvoedingcursus’) met ‘goed gevolg’ heeft afgelegd. De imams hebben het nog moeilijker. Zij belanden in een draaimolen van hersenspoelingen en onkuise inburgeringsdvd’s waarin zij worden gewenteld tótdat zij als zombies de polderislam omarmen.
4. De ware islam, niet gekaderd of uitgekleed door hedendaagse volgelingen van het hedonisme
5. Ahmed Aboutaleb
6. Een trainingskamp voor atheïsten, vergelijkbaar met de Hitlerjugend
Bron: http://www.al-yaqeen.com/nieuw/nieuws/nieuws.php?id=1186
door Doe Maar, op 2 februari 2010 @ 11:33 uur
Ik lig er niet wakker van, want ik ben niet zo bang ingesteld. Voor mij geldt in het kort (even heel ongenuanceerd) eigenlijk alleen dit: Wat mij betreft ben je welkom en dat je je eigen cultuur en geloof aan wilt blijven hangen vind ik ook prima. Daar kunnen wat mij betreft zelfs de voorwaarden voor geschept worden, zoals een gebedshuis. Belangrijk vind ik wel dat jouw levensstijl moet voegen met de samenleving waarin je zo graag wilde wonen, met al haar normen en waarden. Als dat niet past en dat zint je niet… Trek je conclusies…
Let ff op: Overal staat “ik”. Dus geen algemeenheden… zo denk ik erover… Truste!
door Dexter, op 2 februari 2010 @ 12:10 uur
door Fred, op 2 februari 2010 @ 12:19 uur
door peter_louter, op 2 februari 2010 @ 12:57 uur
We zijn het weer dik met elkaar eens.
De strekking van mijn betoog (en ook van het boek dat ik aan het schrijven ben) is dat we ons daar voor moeten inzetten in plaats van af te wachten hoe het zich ontwikkelt.
De hierboven verguisde ‘polder-islam’ is de enige die binnen een pluriforme samenleving past.
door Human Sunrise, op 3 februari 2010 @ 15:00 uur
Zanik niet zo.
door peter_louter, op 3 februari 2010 @ 19:06 uur
door Fred, op 3 februari 2010 @ 19:33 uur
door Human Sunrise, op 3 februari 2010 @ 21:25 uur
door Kees Nardoes, op 3 februari 2010 @ 23:17 uur
door peter_louter, op 4 februari 2010 @ 09:31 uur
Of noem jij vragen dom als je het antwoord liever ontwijkt?
door Karin, op 4 februari 2010 @ 19:40 uur
door JackR, op 4 februari 2010 @ 22:04 uur
door Human Sunrise, op 5 februari 2010 @ 22:54 uur
Slechte vragen: geen antwoord.
Slimme vragen: Je weet het antwoord al.
En om op Het Geloof terug te komen:
Een èchte gelovige gelooft niet, maar zwijgt van ontzag.
Geloof nooit iets alleen maar omdat het je verteld wordt of omdat iedereen het gelooft. Hecht ook geen waarde aan wat je leraar vertelt alleen omdat hij je leraar is, maar geloof iets pas, als je zelf, na grondig onderzoek en analyse, tot de conclusie bent gekomen dat jouw inzichten voor jezelf de juiste zijn.
Je kunt met overgeërfde collectieve denkpatronen ook breken, als je dat wilt.
Wat wil je liever, hebben of zijn.
door Fred, op 5 februari 2010 @ 22:58 uur
door Barça, op 6 februari 2010 @ 00:20 uur
door peter_louter, op 6 februari 2010 @ 10:42 uur
= Je kunt met overgeërfde collectieve denkpatronen ook breken, als je dat wilt.=
Ja, het antwoord kende ik al.
Daarom vind ik het ook zo stom om het ‘Arabische les’ te noemen. Alsof er wordt gedacht dat we wel bedonderd kunnen worden.
door Thom Keizer, op 6 februari 2010 @ 12:48 uur
De intensiteit van jouw emotionele reacties is omgekeerd evenredig aan jouw feitenkennis m.b.t. het onderwerp ‘Islam’.
door Fred, op 6 februari 2010 @ 14:09 uur
Google d’r maar eens op. Melk en kikkererwten zijn overigens ook heel goed.
door Human Sunrise, op 6 februari 2010 @ 21:52 uur
Denken dat andere mensen denken dat jij denkt dit of dat, is denken voor anderen en dat is ook een keuze uit vrije wil.
Beter niet denken.
door peter_louter, op 7 februari 2010 @ 21:54 uur
= Het ‘je laten bedonderen’ is een keuze uit vrije wil=
Meen je dat nou echt?
Als dat zo is zouden er geen leugenaars bestaan, maar alleen maar mensen die zich uit vrije wil laten beliegen.
door Human Sunrise, op 21 februari 2010 @ 14:58 uur
En wij zijn niet de enige aliens die het zo zien…